A táv az idén több mint 8760 km, 8 országon vezet keresztül (Magyarország, Ausztria, Olaszország, Franciaország, Spanyolország, Marokkó, Mauritánia, Mali) és 16 napig tart. Az indulók ebben az évben is verseny és túra kategóriában indulhatnak. Az autóstoppos kategóriát a szervezők az idén törölték, viszont új színfoltnak számít majd a buszok versenye. Ebben az évben, a BKV színeiben induló, jól felszerelt Volvo busz 8-as rajtszámmal, míg 7-es rajtszámmal egy leharcolt csuklós IKARUS indul, ami mindenképp érdekes színfolt lesz a kietlen szaharai távon.
VERSENY
2008-ban nagyobb hangsúlyt kap az esemény sport oldala is. Mivel az elmúlt két évben mindig egy szlovák páros nyerte a versenyt, az idén több magyar csapat is célul tűzte ki a szlovákok hegemóniájának megtörését. Hogy a Budapest-Bamako egyre komolyabb helyet követel magának a technikai sportok kedvelői körében, mi sem bizonyítja jobban, hogy az idén Gál "Baba" István többszörös magyar tereprali bajnok készítette fel a verseny nagy esélyeseinek tartott DLC Racing Team autóját.
A verseny lényege az idén sem a sebesség lesz. Nincs időmérés. Csak a reggeli rajt időpont fix és egy megadott esti időpontig kell megérkezni mindenkinek. Ha estig nem érkezik be a csapat, akkor sem esik ki a versenyből, csak aznapra nem kap pontot. A csapatoknak különböző tájékozódási feladatokat kell megoldaniuk, amelyek helyes megoldásáért pontokat kapnak. Vannak olyan feladatok, amelyeket csak a leghamarabb az odaérkező csapat tud csak megoldani, így minimális az esélye annak, hogy a végén pontazonosság legyen. Az a csapat számíthat jó eredményre, aki remekül tájékozódik, jó a helyzetfelismerő képessége és logikusan tud gondolkodni.
Feladat példa:
Menj Sokoloba és keresd meg Nyelson Diarra házát a városka Amdalei negyedében. Az embernek négy felesége és négy háza van. Találd meg a megfelelőt. Keresd a falon a betűt.
TÚRA
Az idén is túra kategóriában indulnak a legtöbben. Az ő céljuk a kaland, Afrika megismerése, a jótékonyság és az extrém körülmények közötti vezetés.
Ők az útvonal megválasztásában is szabadon dönthetnek, a túra vezetői csak javaslatokat tesznek nekik. Amivel biztosan találkoznak majd: úttalan utak, kietlen tájak, barátságos emberek, számunkra ismeretlen természeti környezet.
FLÚGOSOK
Persze az idén sem hiányozhatnak a fura fazonok a Budapest-Bamako mezőnyéből.
Az idei furafazonokból néhány: a Velorexszel indulók, egy angol csapat Polski Fiattal, a tavalyról már jól ismert Dacia-sok, s lesz egy csapat Wartburggal is. De mindenképp az egyik legkedvesebb színfolt a fagyiskocsi lesz.
NEMZETKÖZISÉG
Évről évre nemzetközibb a Budapest-Bamako mezőnye. Az első évben pár külföldi volt. Az idén az indulók egynegyede külföldi. Ők főleg európai indulok: Norvégiából, Angliából, Belgiumból, Spanyolországból és Portugáliából érkeznek, a kelet-európaiak mellett. (A 2009-re benevezettek több mint 70% nem magyar.) Több csapat jelenleg úton van hazánkba, hogy szombat reggel Budapestről rajtoljanak. A dél-európai csapatok Spanyolországban csatlakoznak a mezőnyhöz.
VÁLLALATI CSAPATOK
Évről évre egyre több céges csapat indul a Bamakón. A vállalatok kezdik felismerni, hogy a társadalmi vállalati felelősség (Corporate Social Responsibilty), marketing, és csapat építés céljaira egyaránt jó a Bamako. A legjobb példa erre a Budapest Flotta, amely a GE (a világ 3. legnagyobb vállalatának) egyik leányvállalatnak a csapata.
Ők egy mentőautóval szeretnének eljutni Bamakóig, és utána odaajándékozzák azt egy mali kórháznak
JÓTÉKONYSÁG
A száguldáson és a kalandon túl az induló csapatok, mint eddig minden évben, az idén is, még egy nagyon fontos kötelességüknek is eleget tesznek majd, mégpedig a jótékonyságnak. A tavalyi „Fogadj örökbe egy falut!” program olyannyira sikeres volt, örömet okozva mind az adományozóknak, mind az adományozottaknak, hogy az idén is folytatódik. A program lényege, hogy minden csapatnak lehetősége van kiválasztani egy mauritán vagy mali falut, ahova ellátogatnak, és ajándékokat visznek. A tavalyi év rengeteg megható pillanatot hozott mindenkinek, aki részt vett benne. Az ajándékozás mindig kölcsönös volt, azok a szegény falvak, akiknek tényleg semmilyük sem volt, még ők is viszonozták a magyarok kedvességet. Volt úgy, hogy egyetlen köles ág volt az, amit viszonzásul adni tudtak, de úgy érezték, hogy a vendéglátáshoz a kölcsönös ajándékozás is hozzátartozik. Az élmény mégis a közös énekléssel, tánccal és teázással együtt töltött nap volt.
A másik már jól bevált jótékonysági program a „Fogadj örökbe egy iskolát!” is marad. Tavaly is, és az idén is Bamako egyik szegénynegyedének alapítványi iskoláját támogatja a Budapest-Bamako mezőnye.
Az újdonságot az idei évben a PARC BUDAPEST nevű pálmaligetben egy ivóvízkút átadása jelenti, EL GEDDIYA-ban. A kút költségeit a Budapest-Bamako indulóinak adományaiból fedezték.
Ezen kívül támogatjuk még Bamako egyik új közösségi kórházát és a Vakok Iskoláját.
A VERSENY ALATT HÍVHATÓ TELEFONSZÁMOK:
Sajtó, interjúk kérése: +88216 212 291 03 (műholdas telefon) vagy 30/274-2812
M02 MEDICAL TEAM +88 216 215 213 62 (műholdas telefon)
JÓTÉKONYSÁG
FOGADJ ÖRÖKBE EGY FALUT!
Minden csapatnak lehetősége van arra, hogy örökbefogadjon egy falut. Szemben más autóversenyek rossz szokásaival, ahol a versenyzők rendre cukorkát, csokoládét és plüss kutyákat hajigálnak ki az autójukból, amikor keresztül döngetnek rajtuk, a Budapest-Bamakón kifejezett kérés a csapatoktól, ha adakozni, adományozni szeretnének a rászorultaknak, akkor ezt kulturált formában tegyék meg. Ezért jött létre a "Fogadj örökbe egy falut" program.
Az örökbefogadható falvak a hivatalos verseny útvonal mentén vannak. Aki úgy dönt, hogy a jótékonyság ezen formáját választja, előzetesen felveszi a kapcsolatot a falu vezetésével (a falu öregjével), időpontot egyeztet, és megbeszélt időpontban megjelenik a faluban. Átadja az ajándékait és vállalja, hogy egész délutánt vagy egész napot a faluban tölt. Beszélget az öregekkel, teázik az asszonyokkal és játszik a gyerekekkel.
FOGADJ ÖRÖKBE EGY ISKOLÁT! (KALABANKORO YOUCHAOU ECOLE)
Kalabankoro Bamako egyik szegénynegyede. Az iskolában tanuló gyerekek szüleinek annyira nincs pénzük, hogy napi két étkezést sem tudnak a gyerekeiknek biztosítani, nemhogy iskolaszereket. Ez egy jótékonysági alapokon működő iskola olyan gyerekeknek, akik ha nem lenne ez az intézmény, 8-9 évesen már napszámos munkát végeznének. Az iskola legnagyobb problémája, hogy nincsenek felszerelések. Amire szükség van: füzet, toll, ceruza, rajzfelszerelések, francia olvasókönyv, bármilyen francia nyelvű könyv, matematikai segédeszközök, kréta, vonalzók, körző, radír, komputerek, fénymásoló. Az iskola igazgatójának email címe: youchaou2@yahoo.fr
FOGADJ ÖRÖKBE EGY KLINIKÁT!
Bamako egy másik nyomor negyedében, Niamakoroban található az az ingyen klinika, amelyet közösen támogatunk. A környéken az emberek 90%-a napi 200 forint alatti összegből él. A klinikán a szülésektől kezdve, a röntgen vizsgálaton át sebészeti műtétekig mindenféle ellátást végeznek. Csak adományokból tudják magukat eltartani. A lázmérőtől és vérnyomásmérőtől kezdve minden orvosi eszköznek örülnek. A klinika email címe: sante.communautaire@hotmail.fr:
VAKOK ISKOLÁJA
Az idei évben az Asaconia-i szegények ingyen klinikája és a Vakok Iskolája is vár adományokat tőlünk.
IVÓVIZET AFRIKÁNAK
El Geddiya-ban január 25-én 11 és 12 óra között lesz a PARC BUDAPEST nevű pálmaliget, valamint a Budapest-Bamako által ásott, piros, fehér, zöld kút felavatása. A kutat a 2007-es év szépségkirálynője, MISS HUNGARY 2007, Bóna Ildikó adja át. Ezzel a kúttal több, mint 300 ember ivóvíz ellátása biztosított lesz. A kút már kész van, a helyiek nagyon várják a személyes találkozást azokkal a férfiakkal és nőkkel, akik hozzásegítették őket egy könnyebb élethez.
BIZTONSÁGI INTÉZKEDÉSEK
Mauritán biztonsági intézkedések:
A karácsonyi sajnálatos családirtás és azt követő mészárlás, amely katonák ellen irányult, mélységesen megrázták a Budapest-Bamako indulóit és szervezőit. A Dakar lefújása csak még inkább feszültebbé tette a helyzetet. Ezért a futam szervezői mindent megtesznek, hogy a lehető legtöbb információt adják át az indulóknak.
A mauritán hatóságok ismét megerősítették, hogy tudnak a Budapest-Bamako útvonaláról és megerősítik a védelmet. Minden katonai ellenőrző ponton le van adva az indulók neve, hogy milyen járművel érkeznek, és mikor haladnak el az adott helyen.
Az első mauritániai táborhelyen Nouadibou rendőrfőnöke fogadja a Budapest-Bamako résztvevőit, és tájékoztatást ad az aktuális biztonsági helyzetről.
A szervezők minden indulónak felhívták a figyelmét a lehetséges veszélyekre, leszögezték, hogy a futam nem kapott fenyegetéseket, de mindenkinek a saját belátása szerint kell mérlegelnie, hogy a kialakult helyzetben vállalja-e az utat. Fenntartják maguknak a jogot, hogy az útvonalon menetközben is változtathatnak, illetve, hogy törölhetnek bizonyos etapokat.
Részlet a legfrissebb itinerből:
A karácsonyi mauritán mészárlások nemcsak minket döbbentettek meg, de a
mauritánokat is. A francia család kiirtása valószínűleg rablótámadás volt, míg a katonák lemészárlása terrorcselekmény. Annak ellenére, hogy a helyi hatóságok izolált incidensnek könyvelték el mindkét támadást, nem árt nagyon óvatosnak lenni.
Legyen kéznél mindig a fiche, és készülj fel arra, hogy többet kell majd megállni
ellenőrzésekre. A rajtlistát állandóan ellenőrizni fogják majd. Itt van néhány
biztonsági jó tanács is:
- Ne piknikezz, ácsorogj, kempingezz a betonút mellett, ha nem muszáj. Az
étkezéseid vagy a táborhelyen, vagy lakott településen vagy nagyon távol a világtól bonyolítsd.
- Ne aludj az út mellett! A hivatalos bivouacban, szállodában vagy kempingben
éjszakázz! Ha vadkempingezel, akkor nagyon távol a lakott területektől tedd ezt.
Ne legyél látható!
- Legyél óvatos, ha pénzt váltasz. Figyeld, hogy nem követnek-e. Az első nap a
bivouacban válts pénzt.
- Alegnél legyél különösen óvatos. Itt történt a bűntény.
- Mindig figyeld, hogy nem követnek-e! Kerüld a feltűnősködést!
A Budapest-Bamako 2008 útvonala
Útvonal:
A Budapest-Bamako 2008-as útvonala nyolc országot érint: Ausztria, Olaszország, Franciaország, Spanyolország, Marokkó, Mauritánia és Mali. Autópálya, hegyi szerpentin, sivatagi betonút, homokos, tevefüves, tengerparti hullámos, kavicsos, salakos, havas, esős, nedves és száraz utak szerepelnek a palettán. A hivatalos verseny útvonal motorral vagy terepjáróval ajánlott csak. A túrakategóriában indulók egy egyszerűbb alternatív útvonalon juthatnak el a célig Bamakóig.
Verseny és túra útvonal:
A hivatalos versenyútvonal 8760 kilométer lesz a 2008-as futamon. A távot direkt úgy állítottuk össze, hogy a túra kategóriában indulók, ha egy picit le akarnak maradni, pihenni, lazítani, várost nézni, akkor is utol tudják érni a mezőnyt. Például, ha valaki Marrakechbe és Cassablancaba akar menni, az kihagyhatja a január 16, 17, 18-i etapot és január 19-én találkozhat a mezőnnyel. Vagy ha valakinek Mauritániában technikai gondjai adódnak, az Noukchottban szerelhet 3 napig, kihagyja a január 21. és 23. etapot és január 24-én Kiffában találkozhat a mezőnnyel.
Magyarországon a következő városokban láthatják a futamot: Budapest-Lánchíd, Bach-csomópont, M1-M7 közös szakasz, 8-as út Székesfehérvár, Veszprém, Körmend.
Európai szakasz:
Az európai szakasz változatlan marad az előző évekhez képest. Budapestről rajtolunk. Velencében töltjük az első éjszakát majd a francia Riviérát támadjuk be, és döngölünk le Dél-Spanyolországig. Aki Európát ki akarja hagyni, az komppal átmehet Genovából Nadorba.
Marokkó és Nyugat-Szahara:
A kelet marokkói Nadorban hagyjuk el a kompot. Marokkóban az izgalmas Atlasz-hegység és a kősivatagos szaharai részek után az oázisok világán haladunk át Zagora, Foum Zgid és Tata érintésével. A 2008-as futamon újdonság lesz Smara városa, ahol eddig még nem járt a Bamako mezőnye.
Mauritánia:
Mauritániában megkezdődik az igazi homoksivatag. Az első éjszakát a tengerparton töltjük a sivatagban Bou Lanoar városa közelében. Majd átkelünk a Banc Darguin National Parkon, ahol idén is megrendezzük a Bamako Beach Party-t. Nouakchott után Afrika szíve fele vesszük az irányt, de előtte még egy kemény sivatagi napot kell telesítenünk Tidjikja és Kiffa között.
Mali:
Az első mali nap első felében véget ér a betonút és off-road szakaszokon kell megküzdeni a szavannával. Nara városa mellett ér véget az első etap. Másnap vályogkunyhók, bozótos szavannák, fekete nők, oh, oh, oh Afrika. Segouban ér véget a második mali etap, ahonnan már vagy betonút viszi a kisfiúkat, vagy pedig egy látványos, de kemény szakasz a férfiakat Bamakoba.
Napi etapok:
1. Nap: Január 12. 7.30 - Budapest, Kossuth tér, Parlament előtti parkoló.
Cél: Velence
Napi autózás: kb. 705 km
2. Nap. Január 13.
Cél: Meyreuil
Napi autózás: 776km
3. Nap. Január 14.
Cél: Sangonera La Seca (Spanyolország) Murcia közelében.
Napi táv: kb. 1121km
4. Nap. Január 15
Cél: Nador (Marokkó)
Napi autózás: kb. 220 km
5. Nap. Január 16.
Cél: Tinerhir (Tinghir)
Napi autózás: kb. 852 km
6. Nap. Január 17.
Cél: Tata.
Napi autózás: kb. 580 km
7. Nap. Január 18.
Cél: Tatuin bolygó Smara és Tan Tan között.
Napi autózás: kb. 480 km
8. Nap Január 19.
Cél: Dakhla
Napi autózás: kb. 650 km
9. Nap. Január 20.
Cél: Nouadhibou
Napi autózás: 425 km
1O. Nap. Január 21.
Cél: Nouamghar (Mamgar) B2 Beach Party
Napi autózás: 491 km
11. Nap. Január 22.
Cél: Nouakchott
Napi autózás: 153 km
12. Nap. Január 23.
Cél: Tidjikja
Napi autózás: 750 km
13. Nap. Január 24.
Cél: Kiffa
Napi autózás: 400 km
14. Nap. Január 25.
Cél: Nara, Mali
Napi autózás: 551 km
15. Nap. Január 26.
Cél: Segou
Napi autózás: 346 km
16. Nap. Január 27.
Cél: Bamako
Napi autózás: 235 km
150 csapat, több mint 400 induló az idei Budapest-Bamakón
2008.01.11. 00:31
Budapest, 2008. január 10. - Szombat reggel 7.30 órakor a Parlament elől rajtol a 3. Budapest-Bamako mezőnye. A két éve először megrendezett futam olyan népszerűvé vált, hogy az idén több mint 150 csapat közel 400 versenyzője áll rajthoz, a "fapados Dakar"-nak is nevezett jótékonysági száguldáson.