Autó-adatbázis

Mitsubishi EVO IX

Article title

Szerkesztőségünk kipróbálhatta az Új Mitsubishi EVO IX-est a Hungaroringen szervezett sajtótájékoztatóval egybekötött tesztvezetésen. Az élmény gyomrot szorongató volt...

Ugyanis a Hungaroringen kipróbáltuk a Mitsubishi Lancer EVO IX. országúti változatát. Házigazdánk és vendéglátónk igazán bőkezű volt, a rendezvény nagyszerűen sikerült. Megérkezésünkkor a teljes Mitsubishi paletta fogadott, szépen felállítva. Messziről méregettük az EVO-kat, fotóztunk, majd mivel senki nem mondta, hogy na neeeee, szépen beleültünk, és élveztük a helyzetet. Az egyből kiderült, hogy az Evolution 9 belseje és felszereltsége jelentős fejlődéseken ment át a korábbi modellekhez képest: bőr ülések, igényesebb anyagok, automata klíma és sorolhatnám. Jó érzés volt már bele ülni is. Hamarosan megkezdődött azonban a sajtótájékoztató, és meg kellett válnunk, ha rövid időre is a mérges tekintetű autótól, azonban annak reményében, hogy hamarosan vezethetjük is az autót.

A sajtótájékoztató azonban rövid és velős volt. Nem is gondoltuk volna, hogy az Emil Frey cég ilyen patinás és nagy vállalat: hosszú évtizedek óta működik Nyugat Európában sok száz kereskedést üzemeltet és sok országban importőre a legnagyobb márkáknak. Bemutatták a Mitsubishi Lancer EVO IX-et is: 280 Le, 360 Nm, 5,7 alatt van százon, 11 milliótól indul az ára. A többi információ a sajtóanyagban, nekem ennyi is elég volt, hogy megszeressem az EVO 9-et.

A régi szép idők, a gyári Mitsubishi csapat a rallyban. Mindent vittek. Akkoriban nekem is Mitsubishim volt. Éppen ezért. Így tehát jogosan tettem fel az Összesauto.hu nevében a kérdést a magyar importőr képviselőjének: Mikor tér vissza a rallyba a Mitsubishi gyári csapatként? A válasz megmelengette a szívemet: 2008-ban az új EVO 10-el. Ismét érdemes lesz rallyt nézni, reszkessetek Peugeotok (ugyan már Taxi 2, most is elkap a nevetőgörcs) , Citroenek, Skodák, a király visszatér!

Bizony a király, amelyet az ebéd után alaposan ki is próbáltunk. Rendes és természetes dolog volt vendéglátónktól a pazar svédasztalos ebéd, én meg hülye voltam, hogy 2 falatnál többet ettem. Persze akkor még nem tudtam, milyen Weber Gábor és Turán Frigyes mögött ülni... Hát ha valakinek van erre módja, ne ebédeljen előtte...

Maga a tesz egyébként a sajtótájékoztató után egy egész napos rendezvény volt melyen a Mitsubishi összes turbós modelljét (Lancer EVO IX, Outlander turbó, Colt CZT) ki lehetett próbálni a Hungaroring versenypályán. A szervezők arra ösztönözték a résztvevőket, hogy mindhárom modellt próbálják ki mert megéri. Megérte. A Colt CZT kis méregzsák, az Outlander turbó az EVO 9 motorjával és persze a Lancer EVO IX amire mindenki várt. Mindenki tudta, hogy jó lesz, de mégis mindenkinek elakadt a lélegzete mikor túljutott az első kanyaron. Ez az az autó ahol a megdöbbentő erő az elképzelhetetlen stabilitással párosul. Az autó egyszerűen kibillenthetetlen egyensúlyából.

Miután az újdonsült autóversenyző palánták lefutották köreiket, szakavatott kezek is megmutatták mire képesek ezek az autók. A szerencséseket, így minket is, Turán Frigyes és Wéber Gábor vitt körbe a pályán. A tempóról annyit, hogy a hátsó üléseken folytatott oldalgyorsulás elleni küzdelem okozta izomláz még tart, az élmény ahhoz hasonlítható, mint ha a Viharzóna című film Andrea Gail hajóján töltöttünk volna egy napot... Totális tengeribetegség, azonban fergeteges emlékek.

Az EVO IX -esek megbízhatóság szempontjából is jól vizsgáztak, még nap végén is rótták köreiket, ami bizony figyelembe véve azt a terhelést amit kaptak nem kis teljesítmény. Ez az az autó amit mindenkinek csak javasolni lehet. Megvételének csupán az ára szabhat határt, ez jelenleg 11 millió forint körül van, ami nem kevés, de nem is sok, figyelembe vévve a műszaki adatokat és a típus múltját. Az az élmény amit kapunk ezért a pénzért azonban egyértelműen megfizethetetlen.


A Mitsubishi sikertörténet

1917 : ekkor jelent meg Japánban az első szériagyártású automobil, az A-modell. Japán első dízelmotorja, az első nagyméretű autóbusz, az első összkerékhajtású autó – mindig elsőnek lenni, ki nem taposott utakon járni – ez volt a cél a kezdetektől, és a törekvés azóta sem változott. Az autózás történetében a Mitsubishi név egyet jelentett az innovációval, a folyamatos megújulással.

1960-as évek: az első nagy áttörés. Megjelenik az első Colt, és nemsokára követi a Galant is, amely nemsokára az év autója lett. A hetvenes évekre a Mitsubishi típusok sorra söpörték be a rangos nemzetközi elismeréseket, díjakat. És ez még csak a siker kezdete!

1982. Egy új legenda: megszületik a tökéletes 4*4-es terepjáró. A neve Shogun, illetve Montero, de a magyar közönség leginkább Pajero néven ismeri. És elismeri! Nem véletlenül, hiszen a Pajero a legendás Dakar versenysorozat első helyét már a kezdetektől kibérelte magának. És ugyanezzel az ellenállhatatlan lendülettel robogott be Európa országaiba, és nyerte meg sorra az év legjobb 4*4-eseinek kijáró elismeréseket. A Mitsubishi-sikerből kivette a részét a Lancer is, amely a rali N osztályban könyvelhet el különleges sikereket az 1990-es évek óta.

1990-es évek. A fejlesztések nagy évtizede: az első multi mode ABS rendszer, az első szériaérett elektromos motor, vagy az egyedülálló MASTC /Mitsubishi Aktív Stabilitás és Meghajtás Kontrol/ a tradicionális Mitsubishi hajtáslánc, és még sok-sok forradalmi ötlet, innováció! A vásárlók azóta is értékeli, sőt szinte elvárják a maguk nemében forradalminak számító újításokat.

2000. A Mitsubishi Motors bekerül a világ három autóipari óriása közé. A cég jelenleg ismét felívelő szakaszát éli, erről tanúskodnak a teljes gőzzel zajló új modell fejlesztések és a folyamatosan bővülő jelenlegi Mitsubishi paletta

Elsőként a legendás Dakar-bajnok, a Pajero, az offroad szerelmeseinek első számú kedvence, egy igazi terepjáró. Az offroad vonal másik markáns típusa az Outlander, amely egy egyedülálló, állandó összkerékhajtású igazi sportkombi. És végül a legendásan sokoldalú Pickup, az L200.

A városi autók között az új Colt-család számos változata arat, dinamikus vonalvezetésével és kategóriagyőztes, hihetetlenül nagy belterével. A kitűnő ár-érték arányú Informtól a felejthetetlenül sportos vezetést kínáló CZT-ig. A Lancer a hagyományok a versenysport és az új technológiák ideális ötvözete, akár családi limuzinról, akár sportautóról legyen szó. A rally bajnok Lancer EVO sorozat legújabb tagja az EVO-IX 2006 elején debütált a hazai közönség előtt. És végül a márka jelenlegi zászlóhajója, a hétszemélyes nagy egyterű, a kategória teremtő, innovatív Grandis, amely a 2005-ös év legnagyobb „Mitsubishi-dobását” tartogatta: itt a Grandis Dízel!

Egyre több vásárló, egyre magasabb szolgáltatási színvonal,, egyre nagyobb vevőelégedettség, bővülő, az év végére már 33 tagú márkakereskedő hálózat – ezekért a célokért dolgozik 2005 januárjától Magyarországon a Mitsubishi Motors Vezérképviselete az MM Import Kft. Próbálja ki Ön is a Mitsubishi minőséget, írjuk együtt közösen a Mitsubishi sikertörténetet!

A Lancer EVO IX

Minden autógyártó palettáján van legalább egy igazi legenda. Ezek közül csak nagyon kevés éri el azt a státuszt, ami ma a Mitsubishi Lancer Evolution élvez világszerte. A 40 éves motorsportos örökséggel rendelkező Lancer Evolution (5 Rali világbajnoki cím – 4 egyéni és egy csapat –, illetve számos győzelem a világ legkeményebb versenyein, többek között a Kelet-Afrikai Szafarin vagy a Bandamán) az 1992 októberében útnak indított modell legújabb generációja és legfrissebb fejlesztése.

Ez a modell az MMC-nek a versenysport, a kereskedők és a vásárlók iránti elkötelezettségét bizonyítja, s a Lancer Evolution IX a tízszeres Dakar-győztes Pajeroval együtt a Mitsubishi márka igazi arcát képviseli.

280 lóerős MIVEC motor

A Lancer Evolution IX motorja a kétliteres, soros, négyhengeres, tizenhat szelepes, DOHC, turbófeltöltős és töltőlevegőhűtős, MIVEC változó szelepvezérléssel fölszerelt gép bb változata. A változó szelepvezérléssel is ellátva immár 280 lóerőt teljesít 6,500-as percenkénti főtengelyfordulatnál, nyomatéka pedig 355 Nm 3,500-nál.

A Lancer Evolution VIII-assal összehasonlítva:

Legnagyobb teljesítmény:
VIII: 265 LE 6500/percnél
IX: 280 LE 6500/percnél

Nyomaték:
VIII: 355 Nm 3500/percnél
IX: 355 Nm 3500/percnél

Legnagyobb sebesség:
VIII: 245 km/óra*
IX: 250 km/óra

Gyorsulás 0-100 km/órára:
VIII: 6,1 s
IX: 5,7 s

Az MMC mérnökeinek célja a IX-es sorozattal az volt, hogy a teljes Lancer Evolution élményt még tovább fejlesszék – a hangsúlyt a hatékonyságra, a rugalmasságra, a teljesítményre és a kifinomult működésre helyezték.

2006.03.27. 13:30
osszesauto.hu