Autó-adatbázis

Ítélt a nép. Kutatás segít a kötelezőbiztosítás-váltásban

Article title

A biztosítással rendelkező hazai lakosság véleménye alapján a magyar piacon működő valamennyi biztosítótársaság jól szerepelt a PBA Praeventio Biztosítási Alkusz Kft. által kezdeményezett, reprezentatív kutatásban. A több kategória segítségével minősített biztosítók közül az élen szerepelt a Signal Biztosító, az Allianz, az Axa és az EUB a kötelező felelősségbiztosítást, a Cascót, a lakás- és utasbiztosítási módozatokat vizsgálva. Az ügyfelekért az év utolsó két hónapjában folytatott élesedő biztosítói versenyben segítséget nyújt az embereknek ez a kutatás - mondta Lantos Lóránt, a PBA Praeventio Biztosítási Alkusz Kft. On-line üzletágának vezetője, biztosítási szakértő.

A biztosítók ügyfelei a biztosítási ügynökök udvariasságát és segítőkészségét értékelik a legtöbbre, míg a telefonos ügyfélszolgálattól kapott információk mennyiségével összességében a legelégedetlenebbek - derül ki abból a felmérésből, amelyet a PBA Praeventio Biztosítási Alkusz Kft. indított útjára szeptemberben. Az egyhónapos online kérdőíves megkérdezésre 12 500 értékelhető válasz érkezett, amelyben az ügyfelek a biztosítási piac 4-féle módozatának (kötelező felelősségbiztosítás, Casco, lakás- és utasbiztosítás) értékelésén keresztül minősítették a biztosítókat különböző szempontok alapján.
A reprezentatív kutatás - amely eredményeinek feldolgozását és elemzését a TNS Hungary végezte - célja kettős volt: a biztosítók ügyfélközpontú üzletpolitika hatékony, direkt információkon alapuló alakítása, illetve a biztosítóváltás előtt álló emberek döntésének megkönnyítése.

A - döntően - árérzékeny magyar fogyasztók a biztosítási díjakat összességében elfogadhatónak minősítették. A válaszadók 13 %-a találta a Casco biztosítást nagyon drágának, míg 47 %-uk elfogadhatónak. A számszerűen nagyobb állományú kötelező felelősségbiztosítás (kgfb) tarifáit a válaszadók 5 %-a drágállja, míg 63 %-a elfogadhatónak tartja. Az ügyintézést az emberek (mind szakmai, mind "humán" szempontból) egyaránt kedvezőnek ítélik. Valamelyest árnyalja a kapott pozitív képet, hogy a kgfb-vel rendelkező autósok 14 %-a rendszertelenül, vagy csak alig kapja meg a postázott küldeményeket.
A napjainkban egyre nagyobb teret nyerő online biztosítási alkuszok szempontjából az online ügyfélszolgálattal kapcsolatban a válaszadók általában jónak ítélik a szolgáltatást (100 pontos skálán 75 pont lett az átlag), míg relatíve a legjobb értékelést (82 pontot) az udvariasság kapta.

Az ügyfelek akkor tudnak átfogóbb véleményt alkotni a biztosítókról, mikor azok kárrendezési mechanizmusával találkoznak. A legkevésbé gördülékenynek a biztosítási módozatok közül a kgfb-vel rendelkező ügyfelek kárügyintézése tűnik: a 100 pontos skálán csupán 60-70 pontos átlagot értek el a társaságok, sőt az ügyintézés gyorsasága mindössze 52 pontos, amely messze a legalacsonyabb érték mind ebben a kategóriában, mind pedig az egész kutatásban.
Az október végén kezdődött kgfb-váltó kampányhoz releváns adat a biztosítóváltási hajlandóságot felmérő kérdéssor: a válaszadók 33 %-a biztosan váltana, 39 %-a valószínűleg, míg 14 %-a nem váltana biztosítótársaságot. A válaszadók alacsony száma, mindössze 4 %-a biztosan nem váltana, amennyiben kedvezőbb díjért köthet szerződést másutt.

A biztosítók rangsora nem várt eredményt hozott: a kgfb szolgáltatást vizsgáló válaszadók legtöbbje az Allianznak és a Signal Biztosítónak adott a legjobb értékelést az általános megítélés kategóriában. A legkevésbé pozitív kép a TIR és a KÖBE biztosítókról született a válaszadók értékelése alapján ebben a kategóriában. Az eredmények itt 100 pontos skálán 60 és 70 pont között váltakoznak. Kárrendezését tekintve az Aegont értékelték a legjobbnak az emberek (ugyanakkor ennél a kategóriánál az előző számpárral ellentétben 51 és 70 pont között szóródnak az eredmények). Casco biztosítást értékelve a K&H és az Allianz közel 67 ponttal "nyerte meg" a kutatást az általános megítélést vizsgálva. A középmezőnyben egyebek mellett a Generali, az Union, az Uniqa és a Genertel végzett.

A biztosítók globális rangsorának kialakításakor figyelembe vették a társaság általános és kárrendezéssel kapcsolatos valamennyi ügyfél elégedettséget mérő kategóriát. A 12 500 válaszadó a Signal Biztosítót, az Allianzot, az Axa-t és az EUB-t értékelte a legjobbnak a hazai piacon működő társaságok között. A középmezőnybe a Groupama-t, az Aegont, az Uniont, az OTP Garancia Biztosítót, a Generalit, az Uniqa-t, a Genertelt, a K&H-t és a QBE-t szavazták a kutatás résztvevői. Elfogadható minősítést kapott a TIR, a KÖBE és a Posta Biztosító.

Kettészakad a kötelezős piac

A PBA Praeventionál a kgfb-kampány első 12 órája 500 átszerződőt hozott. Az eddigi eredményekből az látszik, hogy kettészakad a kötelezős piac. Az autósok alapvetően 6 társaság ügyfélállományát gyarapítják, a leszakadó biztosítói csoport pedig szintúgy 6 társaságot tömörít. A két blokk között hatalmas szakadék tátong az új ügyfélszerzések száma alapján.

Az Allianz jelenleg vezet a versenyben, a kötések 31 %-át sikerült megszereznie. Átlagdíja 36 ezer forint körül alakul. Az idei szezon hatalmas meglepetése a MÁV ÁBE csődje utáni negatív hatás elmaradása: az egyesületi formában működő társaságok közül a KÖBE élenjár a kötések alakulását tekintve; a piacból jelenleg 17 %-os szeletet hasít. Átlagdíja az Allianz mögött marad; hozzávetőleg 35 ezer forint. A frissen alakult Wabard Biztosító díjképzése és a jelenlegi kötési arányok alapján biztos befutónak számít: 14 %-os részesedésével harmadik, átlagos díja 22 ezer forint. Biztos lemaradónak tűnik jelen pillanatban a K&H, az MKB Biztosító, a Signal Biztosító és az Uniqa.

"A 2008-as évre az átszerződők száma a tavalyi 650-700 ezres szintet fogja megközelíteni. Az online kötések részarányában némi emelkedésre számítunk a kedvezően alakuló hazai internetpenetráció okán" - mondta Lantos Lóránt. A biztosítási szakértő szerint a világgazdasági válság jelentősen rányomhatja bélyegét a kampányra: az árérzékenységi faktor további erősödésére számít a PBA Praeventio On-line üzletágának vezetője.

PBA Praeventio gyorselemzés

Fél nap alatt 171 milliónyi spórolás
Az első 12 órában ennyit takaríthatott volna meg a PBA.hu-n számoló 10 ezer autós, ha átköti biztosítását.

Ismét a fiatal budapesti autósok kereshetik a legtöbbet egy biztosító váltással. Átlagos megtakarításuk 40.000 Ft. A 26 év alatti autósok képezik a díjat kalkulálók 11%-át, ők átlagosan 30 ezret spórolnak.
A legkevesebb, ám szerénynek mégsem mondható összeg, átlagosan 11 ezer forint maradhat a családi kasszában a 45 év felettiek szegmensében. Ők a díjszámítók 25 %-át adják.

Kettészakad a kötelezős piac
Nyertesek és vesztesek

A PBA Praeventionál az első 12 óra 500 kötelezőt hozott.
Az első eredményekből az látszik, hogy kettészakad a kampányos kötelező piac. Az autósok alapvetően 6 társaságot tüntetnek ki figyelmükkel. A kötések alapján kirajzolódni látszódik egy élboly és egy leszakadó biztosítói csoport. A két blokk között jelenleg hatalmas szakadék tátong az új ügyfélszerzések szerint.

Élenjárók

Allianz
Mégsem csak a szolgáltatás számít?

Úgy tűnik, az eddig sokat vesztő Allianz lehet az idei kampány egyértelmű nyertese. A korábban a kötelező mellé adott szolgáltatás mindenhatóságát hangsúlyozó biztosító esetén, úgy tűnik, a kötelező biztosítást kiegészítő szolgáltatásokról szóló lózungok kevésnek bizonyultak ahhoz, hogy állományának fogyása megálljon. A szerződések számának folyamatos csökkenését komoly mértékű kedvezménnyel kívánják megállítani az idei kampányban, még akkor is, ha ennek ára a meglévő kötelezős állományuk egy részének leértékelése (újrakötés).
Az Allianz jelenleg vezet a biztosítók versenyében, a kötések 31%-át mondhatják magukénak.
Átlagdíj: 36.000 Ft

KÖBE
Elmaradt MÁV-hatás!

A kötésszámok eloszlása alapján a KÖBE-t nem viseli meg a MÁV botrány miatti negatív hatás. Az árérzékenység továbbra is meghatározó attitűdje a magyar lakosságnak, ez jól látszódik a KÖBE 17 %-os szeletéből.
Átlagdíj: 35.000 Ft

Wabard
Részletesebben előző cikkünkben
Divat a fapados

Úgy tűnik, divatba jött a "fapados" biztosító fogalma. Bár jól tudjuk, hogy a Wabard alapítása mögött milyen tulajdonosi érdekek húzódnak, érdekes szereplője lehet a hazai biztosítási piacnak a valóban "fapadosnak" tűnő új induló. Díjképzésük és a jelenlegi kötési arányok alapján biztos befutónak tűnik az idei kampányban. A kötések 14 %-ával jelenleg a harmadik.
Átlagdíj: 22.000 Ft

Az élbolyhoz tartozik még a Genertel, a tavalyihoz képest mindenképpen csalódást jelentő 8 %-os arányával, az átlagdíj náluk 26.600 Ft, az Aegon a maga 9 %-ával és 28 ezres átlagdíjával, valamint a meglepetést keltő Posta Biztosító 8 %-os arányával, ahol az idei kampányban az átlagdíj 37.600 Ft.

Lemaradók

Hat biztosítónak, úgy tűnik, nem fog túl nagy kihívást jelenteni az idei kampányos kötelezők feldolgozása. A K&H eddigi egyenletes teljesítményét követően az idei kampányban gyakorlatilag a statisztikailag is mérhetetlen kategóriába került, de nem csak ők "örülhetnek" a megspórolt adminisztrációs költségeknek. Szintén a mérhetetlen kategóriához tartozik a fél százalék részesedést alig elérő MKB Biztosító, a korábbi években nagyon óvatos Signal valamint a korábban már sokkal ütősebb tarifával is előrukkoló Uniqa.

A fél százalékos kvartettet a majdnem egy százalékosok duó követi. Az Union és a TIR idén sem remélhet pozitív szaldót, mindkettejük esetében inkább stagnálást prognosztizálunk.

Három biztosító maradt ki a fenti felsorolásból, akik jó eséllyel null szaldóval, esetleg némi plusszal zárhatják az idei szezont. A Generali és Groupama egyaránt 4 %-ot visz el jelenleg, míg az OTP Garancia 3 %-nyi új ügyfélnek örülhet eddig.

Az idei kampányra várható átszerződők számát a tavalyi 650-700 ezres szintre várjuk, és az online kötések részarányában némi emelkedésre számítunk a kedvezően alakuló hazai internetpenetráció okán. Vélhetően befolyásolja az átkötési piacot a pénzpiaci válság is, amelynek pontos hatását az idei kampányra nehéz megjósolni. Vélhetően az árérzékenységi faktor tovább erősödik az emberekben

2008.11.05. 13:19
osszesauto.hu